בעבר, רק מנכ”לים ומנהלי שיווק התעסקו עם נושאי שיווק למיניהם. היום, כל עובד בחברה, ובטח כל עצמאי ובעל עסק, מעסיקים את עצמם כבדות בנושאי שיווק.
מהו שיווק?
השיווק הינו הפעילות העסקית הכוללת את קידום המכירות של המוצרים והשירותים בארגון, ויצירת הביקוש למוצרים אלו. בשיווק אנו מאפיינים את לקוחותינו, מבינים את רוצונותיהם ומנסים לענות על רצונות אלו על ידי המוצר או השירות שיש לנו. מכיוון שהעולם שלנו משתנה, וכך גם עולם השיווק, יש צורך בלמידה מתמשכת של תחום זה. קורס שיווק נועד להעניק לך כלים חדשים להתמודד עם עולם השיווק, ולהבין ולתפעל נושאים כמו שיווק ויראלי, שיווק ברשתות חברתיות, פילוח שוק ועוד.
שלבי השיווק
נאמר שיש לנו מוצר וחברה שאנו רוצים לשווק, מהו התהליך הפשוט ביותר שעלינו לנקוט?
ניתוח שוק
בשלב זה אנו מנסים להבין מיהם הלקוחות הפוטנציאלים שלנו. בשלב זה אנו מזהים הזדמנויות להכנס לשוק קיים, ולהבין מהו הקיף המכירות בכזה שוק.
גיבוש אסטרטגייה שיווקית
כעת אנו מגבשים לעצמנו מטרה עסקית, אשר מנוסחת לפי אסטרטגיה שיווקית כלשהי. שיווק אסטרטגי מאפשר לנו לפעול בזירה השיווקית לפי תוכנית כלשהי.
פילוח שוק ובחירת שווקי יעד
כעת ננסה להגדיר את השוק שלנו. מהם הגילאים שלהם? מהם הנתונים הדמוגרפיים שלהם? האם אפשר למצוא אפיק שיווקי שיגיע לכל אותם אנשים? שאלות אלו צריכות להעסיק אותנו בשלב פילוח השוק.
מיתוג ומיצוב
כעת ננסה לקבוע אסטרטגיית מיתוג ומיצוב, שתבנה את התדמית של המוצר או השירות שלנו. האם אנו פונים למגזר העסקי, ואנו רוצים לשווק את המוצר כמוצר יוקרה שמתאים למנהלים, או שאנו פונים לצאוורון הכחול, כי אז ננסה לפנות למכנה משותף נמוך והמוני יותר. לא משנה לאיזה שוק אנו מכוונים את המוצר, המיתוג מאפשר לנו לבנות את התדמית הנכונה למוצר.
כאשר אנו בונים מיתוג למוצר אנו מתייחסים לתפיסות של הצרכנים בנוגע למוצר שלנו. עמדות אלו אשר ננתח, יאופיינו כחיוביים, כי הרי אף אחד לא רוצה לקנות מוצר שלילי. יש פרסומאים ואנשי שיווק הממתגים באמצעות מושגים כמו איכות, יוקרה, יעילות המוצר ועוד.
תמהיל השיווק
מושג קרדינלי להבנת עולם השיווק הינו תמהיל השיווק. כאשר אנו משווקים מוצר אנו לא נוקטים בפעולה ספציפית אחת. תחשבו על מפרסמי חלב שרק יתלו שלטים כאמצעי פרסום. מנהל השיווק החכם משתמש בוריאציות שונות של שיטות שיווק, אשר בונות עבורו את תמהיל השיווק של המוצר. התמהיל השיווקי מתייחס ל-4 חלקים של המוצר- המוצר עצמו (Product), המחיר (Price), המקום (Place) והקידום (Promotion).
כאשר איש המארקום (המושג מארקום מתייחס לתקשורת שיווקית) פונה לפרסם את המוצר, יש לו כמה אופציות לפנות. אופציות אלו כוללות שילוט, הפקת תערוכות, שיווק באינטרנט, יחסי ציבור ועוד.
שיווק באינטרנט
כיום רבים ממי שמגדירים את עצמם אנשי שיווק הינם למעשה אנשי שיווק באינטרנט, משום שרוב העבודה שלהם מתמקדת בשיווי במדיה זו. כיום ישנם גם קורסים ייעודיים לשיווק באינטרנט שם מלמדים כיצד לשווק מוצרים ברשת. השיווק באינטרנט כולל גם אסטרטגיות של SEO, או קידום אתרים. בשנים האחרונות תחום זה התפתח וכולל גם קידום ברשתות חברתיות, בנוסף לשיווק הממומן (PPC). בקורסים אלו לומדים לא רק לשווק את המוצר או השירות, אלא את האתר של החברה עצמו.
כיום אנשי שיווק ופרסום ומנהלי שיווק נדרשים לדחוף גם מוצרי שיווק, כלומר מוצרים שתומכים במותג המרכזי. החל משעונים ועד חולצות עם הלוגו של המוצר, מוצרים אלו מהווים כלי חשוב של אנשי השיווק. נושא זה נלמד בהרחבה במהלך קורס שיווק.
מכירות
הקשר בין שיווק ומכירות תמיד היה הפכפך, משום שאנשי שיווק לא רואים את עצמם כעוסקים במלאכה הסיזיפית של המכירות. למרות הכל, בשורה התחתונה המטרה של מנהלי השיווק היא ליצור עלייה במכירות ובמחזור של החברה, ולכן הידע של עולם המכירות וטכניקות המכירה נלמד בקורס שיווק והוא חיוני והכרחי לתפקוד של מנהל שיווק מצליח. מובן שיש שוני, אם רק בכך שאיש השיווק נוגע בשיווק רב שכבתי, אולם עדיין ההבנה ההדדית של אנשי השיווק את עולם המכירות יכולה רק לתרום להם.
בתחום המכירות נדרשים לעתים אנשי השיווק לבצע שיווק ישיר, או למכור ישירות לרשתות השיווק ולהפיץ להם מוצר זה או אחר. הבעיה שניצבת בפני חברות שיווק בשנים האחרונות היא להצליח בעולם תחרותי אשר לא מאפשר פשרות או טעויות. הכפר הגלובלי של ימינו מאפשר שיווק בינלאומי דרך האינטרנט, ולכן מחלקת השיווק של כל חברה נדרשת לגלות ניהול שיווק מסודר לפי אסטרטגיה מובנית.
בעוד שעולם השיווק באינטרנט הינו דינאמי, העולם של שיווק וסחר של מוצרים הינו עולם אחר לגמרי. פה יש לדבר עם ספקים, לבצע לעתים שיווק עצמי או שיווק עם שותפים, ולעבוד לפי תוכנית שיווק שמבטיחה כי הארגון לא יכנס להפסדים חמורים, גם אם המוצרים לא ימכרו. העיסוק של אנשי השיווק בסחורה מקשה על העבודה, אולם הוא הכרחי. לאחר קורס שיווק יש כאלה שמעוניינים דווקא בתחום זה של חישובים וניבויים, ולכן הם ממשיכים לעבודה כיועצי שיווק.
מה לומדים בקורס שיווק?
קורס שיווק מלמד אתכם אודות נקודות שיווק וסחר, וכיצד להתנהל עם הסוחרים וכן עם הלקוחות. מכיוון שהעבודה של סמנכל שיווק היא מגוונת, בקורס נעבור על כמה שיותר סוגים של טכניקות שיווק. נושאים שלא מלמדים ברוב הקורסים, כגון שיווק גרילה, או שיווק מוצר תעשייתי, יכולים להוות תרומה רק אם תזדקקו לכך במהלך העבודה הפרקטית. עם זאת מציאת פתרונות השיווק למצבים עסקיים שונים מתורגלת בדרך כלל ברוב קורסי השיווק בארץ.